Procuraré parlar amb un llenguatge que puguin entendre els que no tenen estudis de teologia i es perden amb paraules com “la virginitat de Maria…” o amb definicions de l’església.
Primer de tot, cal dir que ens hem d’acostumar a dubtar. No ho sabem pas tot i sovint quedarem amb el dubte. No passa res.
- Primera pregunta: Jesús era fill de Maria i Josep? Si mirem les dues genealogies dels evan gelis que són llistes d’avantpassats (Mt 1,1-16; Lc 3,23-38) sembla que sí, i també si llegim el començament de la carta de Sant Pau als Romans que diu que «és descendent de David pel que fa al llinatge humà» (Rm 1,3).
- Segona pregunta: Maria i Josep eren una parella com les nostres? Ai las! No, perquè aquella societat era del tot diferent a la nostra. Si vivien els pare de l’un i de l’altre haurien convingut en concertar el matrimoni com sembla que era costum i es coneixerien en un festa. Si Josep no era vidu (no ho sabem), l’edat dels contraents seria joveníssima. Sempre parlem d’aproximacions.
- Tercera pregunta: On és la intervenció de Déu (de l’Esperit Sant)? Tenim dos relats desconcertants, altament simbòlics, que són l’Anunci de l’àngel a Maria (Lc 1,26-36) i els somnis de Josep (Mt 1,18-23). En els dos relats diu que Déu intervingué sense la mediació de Josep. Encara hi ha un tercer text més breu de l’Evangeli de Joan que diu que «no ha nascut per la descendència de la sang, ni pel voler humà, sinó de Déu mateix» (Jn 1,13).
- Quarta pregunta: Si aquests llenguatges són simbòlics vol dir, que no són reals? Tota la nostra vida és plena de símbols i sort en tenim. Ho és l’art, la diversió, els jocs, la pregària… I, no cal dir les paraules d’amor.
Per donar una resposta més senzilla us invito a llegir el començament de la carta als romans que he citat abans on distingeix dues coses d’una manera ben clara: l’ascendència jueva per una banda i l’obra de Déu per l’altra.
Diu que
- es refereix al seu Fill, descendent de David pel que fa al llinatge humà,
- però, per obra de l'Esperit Sant, entronitzat com a Fill poderós de Déu en virtut de la seva resurrecció d'entre els morts (Rm 1,3-4)
Amb paraules senzilles: aquest Jesús era jueu i d’ascendència jueva i l’Esperit Sant el converteix en Fill de Déu. En el catecisme de la nostra infància dèiem: Jesús és Déu i home vertader.
Com he dit en el començament, com en tots els llenguatges mig reals i mig simbòlics sempre quedarem amb el dubte, i no passa res.
Josep ESCÓS i SARSANEDAS
Article del full parroquial del diumenge VI de durant l'any
12 de febrer de 2017
Per a qui creu no cal cap explicació; per a qui no creu tota explicació sobra
Franz Werfel (1890-1945)
Novel·lista, poeta i dramaturg austríac