Si no hi hagués Papa ens l'hauríem d'inventar, perquè algú ha de coordinar els cristians que hi ha en el món. En tot cas, podem i hem de parlar de la manera de coordinar l'església en tot el món. Les esglésies ortodoxes tenen els seus patriarques (grans coordinadors) a Constantinoble (actual Istanbul), Moscou i Jerusalem (segurament em deixo algun lloc). Em refereixo a les esglésies ortodoxes que no estan unides a Roma, perquè les que ho estan ja accepten la primacia del Papa.
Al poc temps dels inicis de l'església es va veure la necessitat de tenir algun bisbe o Patriarca com a punt de referència per mantenir la unitat dels creients. Els primers foren, sens dubte, els de Jerusalem on Pau (Ac 9,26-28), Pere (Ac 11,1-18) i Felip el diaca (Ac 8,14-17) acudiren per informar de les seves activitats i el primer concili (o trobada de responsables) fou precisament a Jerusalem, i no pas entorn de Pere sinó de Jaume, el germà del Senyor (Ac 15,13-21). Hi ha una antiquíssima tradició que Pere fou martiritzat a Roma i l'Església de Roma n'ha venerat les relíquies des de molt antic (relíquies que possiblement estan sota la cripta del Vaticà).
No cal que faci una lliçó d'història, però fàcilment entendreu que quan Roma esdevenia la capital del imperi fins a la meitat del s.V qui era bisbe de Roma passà a ser reconegut com a primat per totes les altres esglésies. I això ha continuat fins i tot després d'uns períodes breus de temps en què el Papa va establir-se a les ciutats franceses d'Avingnon, Bordeaux o a la italiana Pisa. Sempre ha tornat a ésser Roma el lloc on ha habitat el bisbe primat de tots els bisbes catòlics, fins als nostres dies.
Ara que estem a pocs dies de la seva vinguda a Barcelona hem de deplorar molts que són més papistes que el Papa i el veneraran com si Jesús mateix estigués entre nosaltres amb mostres exagerades (algunes histèriques) i no és això, ja que Jesús es fa present en totes les eucaristies dels llocs més recòndits. I també hem de deplorar els que aprofitaran aquests dies per fer unes accions sorolloses en contra d'ell o de la seva visita, tot i respectar-los el dret a manifestar-se. És precisament per algunes accions violentes que s'han produït en altres llocs, amb intents d'assassinat inclosos, que els nostres governs extremaran la vigilància. No oblideu que també hi haurà enorme protecció per la presència del monarca espanyol i els prínceps a dins la basílica de la Sda. Família.
Jo no entraré en el ball de xifres de despeses perquè ja hi haurà qui se'n cuidarà, però, si hem de parlar de diners, també hi haurà molt turista que vindrà a causa d'aquest esdeveniment. El temple de la Sda. Família serà molt més visitat durant un temps. Aquestes també seran divises quantioses per a Barcelona. A més TV3 tindrà l’exclusiva d’enviar el senyal a 50 milions d’espectadors.
Personalment, m'agradaria arribar a una situació com la que passa amb els nostres bisbes, que hi pots estar molt d'acord o no gaire, però no hem de posar cap guàrdia a la porta de l'església el dia que vénen a visitar-nos. De moment, estem lluny de rebre el Papa amb la discreció que ens agradaria. El fet que vingui envoltat de tants bisbes i cardenals dóna sentit d'unitat, però també l'allunya del poble que restarà en els carrers dels voltants mirant pantalles gegants i es veurà satisfet si d'esquitllada pot dir que l'ha vist uns segons. Quedarà molt lluny de la gent.
Tot plegat recorda aquell episodi d'uns grecs que "volien veure Jesús". Introduïts prop d'ell per dos deixebles amb cognom grec (Felip i Andreu) Jesús els fa per resposta que «ha arribat l'hora que el fill de l'home serà glorificat» (Jn 12,20-24) que és com dir-los que ara tota persona valdrà més que tot i per tant que ells són ben rebuts, tot i no ésser jueus. Al costat de Jesús hi cabien tots: jueus i grecs, pagans i pecadors, homes i dones (Ga 3,28).
Josep ESCÓS i SARSANEDAS
Article del full parroquial del Diumenge XXX de Durant l'Any
24 d'octubre de 2010