diumenge, 22 d’octubre del 2017

POBLES DOMINATS

Jesús va néixer en un poble dominat: anteriorment pels babilònics, més tard pels grecs (des del 300 AC) i en el seu temps pels romans.

Tots aquest pobles avassalladors fan tres coses:

  1. Envien l’exèrcit per fer agafar por a la gent (a base de matar i destruir).
  2. Estableixen amb el poble dominat un sistema per pagar impostos i treure diners, si convé fent servir la gent del mateix poble com a cobradors (en temps de Jesús eren els publicans).
  3. Molt més a llarg termini, imposant la llengua (primer l’arameu fruit de la dominació babilònica, el grec que, naturalment, venia dels grecs i el llatí dels romans, que en temps de Jesús encara no es parlava, tot i que feia vora cent anys que hi dominaven).

Ja es veu que de les tres directrius la recaptació de diners era el principal.

Això també passa no sols al nostre poble, sinó a molts dels països del món que també són dominats, és a dir, que l’espoli econòmic ja està funcionant i la dominació cultural es va consolidant amb la imposició de la llengua i els costums dels dominadors, que és la culminació del procés.

Davant d’aquesta si tua ció, què feia Jesús?

  • Des de l’aspecte cultural, que és el que estava en joc, Jesús i la seva família parlaven arameu, que ja era fruit d’una dominació, i en l’àmbit intel·lectual, els que havien estudiat parlaven també el grec. El poble d’Israel re sistia parlant hebreu en la si na goga i en la pregària.
  • En l’àmbit econòmic pagaven doble: impostos als romans (el publicans) i impostos al temple amb moneda pròpia, diferent de la romana. Jesús pagava la que corresponia al temple (Mt 17,27) i era condescendent amb els publicans que treballaven, sovint obligats però amb grans beneficis, com a cobradors dels romans (Mt 8,5-13).
  • En l’àmbit militar ell mateix va patir en la creu la tremenda repressió dels romans, tot i que els instigadors de la condemna eren els dirigents jueus que ja havien oblidat de salvar el poble i acusaren Jesús de no ésser prou nacionalista.

Això, amb una mica d’imaginació, ho podem aplicar al nostre poble.

Josep ESCÓS i SARSANEDAS
Article del full parroquial del diumenge XXIX de durant l'any
22 d'octubre de 2017

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

No es publicarà cap comentari anònim o amb contingut ofensiu.